Hogyan szervezzünk tagokat, hogyan vonjunk be embereket?
- Integrált közösségi és szolgáltató tér – a közösségi házak új modellje
- Miről szól, mire való a kézikönyv?
- Az IKSZT típusú közösségi ház
- Hogyan kezdjük? – Az IKSZT típusú közösségi ház tervezése
- Az IKSZT típusú közösségi ház működtetése
- Térszerkezet és infrastruktúra az IKSZT típusú közösségi házban
- „Ház körüli munka” – Útmutatás a közösségi munka és a közösségi ház fejlesztéséhez
- Mellékletek, szakmai segédletek
- A szerzőkről
Forrás: Parola 1997/ 2-3.
Tartalomjegyzék
Miért van szükség tagokra?
Minél többen vagyunk,
- annál többet tudunk végezni;
- annál jobban tudatosítja a csoport az embereket érdeklő és érintő kérdéseket;
- annál reprezentatívabbak vagyunk;
- annál erősebb lesz a csoport a közös cselekvéshez.
Mit kell átgondolni egy tagtoborzó kampány előtt?
- Ki akar majd belépni a csoportba?
- Mekkora földrajzi területről akarunk toborozni?
- Mennyire formális tagságot akarunk?
- Mik is a csoport céljai:
- minél több embert bevonni egy-egy kérdés megvitatásába?
- egy földrajzi terület érdekeit képviselni?
- egy embercsoport érdekeit képviselni?
- egy adott probléma megoldásáért harcolni?
- egy projektet véghezvinni vagy egy szolgáltatást beindítani?
- kampányt indítani egy adott kérdésről egy nagyobb területen, akár az egész kistérségben?
Az első összejövetel
- Hirdessük meg!
- Szóljunk személyesen is a lehető legtöbb embernek!
- A tagtoborzás folyamatos dolog: nem csak az első alkalomra korlátozódik, nem lesz
- még ott mindenki, legyen folytatása.
Formális/informális tagsági viszony
A formális tagság:
- tagsági kártyával és tagdíjfizetési kötelezettséggel jár,
- erős kötődést jelent,
- kicsi, de biztos pénzforrás – indulásnál fontos,
- bejegyzéshez, pályázáshoz szükséges,
- taszíthat olyan embereket, akik csak alkalmilag szeretnének vagy tudnának segíteni,
- rendszeres nyilvántartási munkával jár.
Gyakori gond, hogy a cselekvő mag haragszik a többiekre, hogy nem dolgoznak, pedig azok csak nem tudnak részt kérni a munkából. Fontos tudatosítani, hogy a saját viselkedésünk hogyan gátolhat meg dolgokat. A szervezet növekedésével új tagok jönnek, s ezek nem nagyon értik azt, amit a régiek elindítottak. Legyen kialakult gyakorlata annak, hogy mit csinálunk az új tagokkal. Előfordul, hogy nem igazán tudják csoportok befogadni az új belépőket, oda se mennek hozzájuk, nem foglalkoznak velük. Van-e a csoportunkban valaki, akinek a feladata az új emberekkel való foglalkozás?
Toborzómunka
- Sikere attól függ, mennyire tudjuk eljuttatni üzenetünket az emberekhez, és milyen bekapcsolódást kínálunk nekik. Ügyeljünk a pontos, világos, közérthető fogalmazásra.
- Gyűléseinkre és bármilyen nyilvános összejövetelre vigyünk szórólapokat, hírlevele ket magunkról. Legyen egy asztal, ahol akár azonnal is be lehet lépni.
- Legyen egy biztos emberünk, címmel, telefonnal, akit könnyű elérni.
- A fesztiválokat, ünnepeket, bálokat stb. ne csak pénzszerzésre, hanem tagtoborzásra is használjuk.
- Legyünk „láthatóak”, szerepeljünk: szervezzünk utcai gyűléseket, legyünk jelen egy információs standdal a vásárokon, készítsünk területünk problémáiról egy videofilmet.
- Derítsük ki, hogyan vélekednek kívülállók a csoportról: sokszor nagyon homogénnek hisznek bennünket, és ez taszít („csak fiatalok”, „csak vallásos emberek”, stb.)
A tagok megtartása
- Sokszor előfordul, hogy a nagy kezdőlétszám hamarosan leapad.
- Tartsuk a kapcsolatot a tagokkal.
- Ismerjük meg motivációjukat és elvárásaikat.
- Tartsunk rendszeres összejöveteleket, segítsük a tagokat hálózatok kialakításában,
- kapcsolatok kiépítésében.
- Hasznos lehet egy hírlevél – de ne felejtsük, hogy ez egyirányú kommunikáció.
- A legjobb módszer a személyes kapcsolattartás.
- A lehető legtöbb feladatot osszuk meg a tagsággal.
Ne engedjük, hogy a lelkesedés lelohadjon: ha pl. tervünk külső okok miatt halasztódik, addig is keressünk és javasoljunk más tevékenységet: tehát a hosszú távú, nagy terveink mellett mindig legyenek kisebb, rövid távon is sikerélményt kínáló céljaink.
Figyeljünk oda a munkamódszerre: bármilyen sok munkát végezzen is egy kis munkacsoport, ha nem konzultál a tagokkal és nem ad információt, a tagok elveszítik az érdeklődésüket.
Tisztázzuk, hogyan lehet valaki egyszerű tagból aktív tag. Előfordulhat, hogy egyesek kisajátítják a munkát, nem engednek hozzá másokat.