Lakossági információszolgáltatás és tanácsadás
- Integrált közösségi és szolgáltató tér – a közösségi házak új modellje
- Miről szól, mire való a kézikönyv?
- Az IKSZT típusú közösségi ház
- Hogyan kezdjük? – Az IKSZT típusú közösségi ház tervezése
- Az IKSZT típusú közösségi ház működtetése
- Térszerkezet és infrastruktúra az IKSZT típusú közösségi házban
- „Ház körüli munka” – Útmutatás a közösségi munka és a közösségi ház fejlesztéséhez
- Mellékletek, szakmai segédletek
- A szerzőkről
- Ifjúságfejlesztési feladatok
- Közművelődési programok szervezése
- A lakosság és a vállalkozások információhoz való hozzájutásának elősegítése
- Könyvtári szolgáltatás
- Közösségi információs hozzáférési pont
- Közösségfejlesztési folyamatok generálása, folyamatkövetése
- Helyszín biztosítása civil szervezetek számára
- Tanítási időn túli tankör
- Gyermekfoglalkoztató, gyermekeket fejlesztő programok
- Egészségfejlesztési programok
- Foglalkoztatási információs pont
Tartalomjegyzék
A szolgáltatás tartalma
A lakosság és a vállalkozások számára információkhoz való hozzájutás elősegítése. Ezt a szolgáltatást az IKSZT korlátozás nélkül (nyitvatartási idejében), térítésmentesen (ezt az alapszolgáltatást, az egyéb, erre ráépülő kiegészítő szolgáltatásokról nem szól a rendelet), valamint igény szerint személyes segítségnyújtással köteles megtenni.
A szolgáltatás tervezése és előkészítése
A szükséges szolgáltatási tér és eszközök
A fenti rendelet 7. § (3) pontjában több helyiség kialakítását is kötelezővé teszi (30-20-15 négyzetméteresek, mindegyik internet kapcsolattal ellátott), jelen szolgáltatás a helyiségek bármelyikében végezhető.
A szolgáltatást végző munkatárssal kapcsolatban a rendelet 8. § (6) pontjában az áll, hogy vagy 1 fő főállású középfokú végzettségű, vagy pedig 2 fő részmunkaidős középfokú végzettségű alkalmazott foglalkoztatása kötelező.
Adat- és ismeretforrások
112/2009. (VIII. 29.) FVM rendelet 7. § (2) d) pont.
Lépésről lépésre
- Helyiség kialakítása.
- Ha még nem történt meg, a munkatárs kiválasztása, szerződéskötés, munkaköri leírás elkészítése.
- Helyi szükségletek felmérése a szolgáltatási célterületen (pl. kérdőívezéssel, helyi újságban való felhívással).
- A szükségletek és a „szolgáltatás tartalma” pont alapján a szolgáltatás kialakítása, és az azokhoz tartozó árak kialakítása. A rendelet szerint a lakosság és a vállalkozások információhoz való hozzájutása ingyenesen történik, de az egyéb, erre ráépülő kiegészítő szolgáltatásokról nem szól a rendelet. Elképzelhető, hogy ezt a szolgáltatást érdemes más IKSZT szolgáltatásokkal együtt együtt, komplexen tervezni (pl. közösségi információs hozzáférési pont).
- Éves programterv készítése a rendelet 8. § (7) a) pontja szerint (lásd „az eredményesség tervezése” részben bővebben).
- Amennyiben külső szakemberek foglalkoztatása is szükséges (pl. tanácsadó, stb.), azokkal szerződéskötés.
- Az árbevételhez szükséges számvitelileg előírt háttér kialakítása (számlatömb, nyugta, pecsét, pénztár, bizonylatok).
- A szolgáltatásokhoz végzéséhez szükséges dokumentálási és adminisztrálási háttér kialakítása.
- A szolgáltatások meghirdetése különböző fórumokon (települési újság, helyi TV, rádió, web oldal, szórólap, plakát, stb.), és azok folyamatos végzése a rendelet által meghatározott nyitva tartás alapján, melyet a fenti rendelet 7. § (6) pontja szabályoz:(6) Az ügyfél az IKSZT megvalósulási helyszín kialakítására irányuló beruházási művelet, műveletek megvalósulását követően köteles a (2) bekezdés szerinti szolgáltatás nyújtásához kapcsolódóan a nyitvatartásról naprakész nyilvántartást vezetni, valamint az alábbiak szerint, illetve a közösségi kezdeményezésekhez illeszkedve nyitva tartani:a) a hét 5 napján, amelyből legalább 1 napnak szabadnapra vagy munkaszüneti napra kell esnie;b) napi 6 órát, amelynek magában kell foglalnia a 16:00-18:00 órás időszakot, illetve amelyből legalább hetente 1 alkalommal ennek a 18:00-21:00 órás időszakot is tartalmaznia kell.
- A szolgáltatások folyamatos végzése, az ügyfelek részéről érkező visszacsatolások alapján azok fejlesztése, bővítése, valamint a szolgáltatások folyamatos dokumentációja és adminisztrációja.
A szolgáltatás működtetése
Az elvárt kimenetek, adatszolgáltatás
Fenti rendelet 7. § (10) pont A (2) bekezdés d) pontja szerinti szolgáltatás nyújtásához kapcsolódóan az ügyfél köteles hathavonta legalább egy alkalommal a vállalkozások működtetéséhez kapcsolódó cégjogi, pénzügyi, számviteli, adózási és egyéb üzletviteli, gazdálkodási ismeretekről szóló tájékoztató programot előadás, képzés, tanfolyam, tréning, vállalkozói klub, fogadóóra keretében megszervezni.
Az eredményesség tervezése és biztosítása
A rendelet 8. § (7) a) pontja szerint az IKSZT minden évre vonatkozóan köteles programtervet készíteni az alábbiaknak megfelelően:
a) minden naptári évre vonatkozóan az adott év január 31-ig fejlesztési tervet és - ifjúsági területen az illetékes megyei ifjúsági szakmai módszertani központok szakmai támogatásával - közösségi igényekkel alátámasztott szolgáltatási és programtervet készíteni, és azt az IH-val kötött Szakmai Együttműködési Megállapodásnak megfelelően az FVM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézettel egyeztetni, amely tartalmazza:
aa) a 7. § (2) és a 8. § (1) bekezdésének megfelelő, tervezett közösségfejlesztő és közösségi programok (a továbbiakban: közösségi programok) megnevezését,
ab) az egyes közösségi programok 7. § (2) és a 8. § (1) bekezdése szerinti szolgáltatás- és programtípusba való besorolását, ahol minden egyes program csak egy szolgáltatás- és programtípusba sorolható be,
ac) közösségi programok tervezett időpontját, a résztvevők tervezett számát, a program céljának rövid leírását;
A fenti rendelet alapján az eredményes működés az alábbi indikátorokkal mérhető:
- A helyiség megfelel-e a rendeletben előírt paramétereknek.
- Az alkalmazott munkatárs foglalkoztatási feltételei megfelelnek-e a rendelet 8. § (6) pontjában előírtaknak (középfokú végzettség, munkaidő).
8. § (6) Az ügyfél a címbirtokosi okiratban jóváhagyott szolgáltatások ellátása érdekében köteles:
a) legalább egy főállású, teljes munkaidőben foglalkoztatott, legalább középfokú végzettséggel rendelkező munkavállalót alkalmazni, vagy
b) legalább két fő részmunkaidős, legalább középfokú végzettséggel rendelkező munkavállalót alkalmazni.
A dokumentálási kötelezettség része az alkalmazott(ak) jelenléti ívének vezetése is.
- A nyitva tartás megfelel-e a rendelet 7. § (6) pontjában előírtaknak (lásd a „lépésről lépésre” című részben is), és arról naprakész nyilvántartást vezetnek-e.
- Hathavonta legalább egy alkalommal a vállalkozások működtetéséhez kapcsolódó cégjogi, pénzügyi, számviteli, adózási és egyéb üzletviteli, gazdálkodási ismeretekről szóló tájékoztató programot (előadás, képzés, tanfolyam, tréning, vállalkozói klub, fogadóóra keretében) megszervezték-e (7. § (10) pont A (2) bekezdés d) pontja), és azt megfelelően dokumentálták-e (önkéntesen kitöltött jelenléti ív névvel és aláírással, program leírás vagy meghívó vagy tematika, fényképek dátummal ellátva). A program megvalósulását követően 5 munkanapon belül be kell jelenteni a rendelet 8. § (7) b) pontja szerint:
b) a programterv teljesítését a közösségi program tényleges megvalósulását követő 5 munkanapon belül; ha a soron következő kifizetési kérelem benyújtásának időpontjáig kevesebb, mint 5 munkanap van hátra, akkor a kifizetési kérelem benyújtásával egyidőben nyilvántartásba venni, amely tartalmazza:
ba) a közösségi program megnevezését,
bb) az egyes közösségi programokra vonatkozóan a 7. § (2) és a 8. § (1) bekezdés szerinti szolgáltatás- és programtípusba való besorolását, a program időpontját, a résztvevők számát, a program eredményének rövid leírását, a programhoz közvetlenül kapcsolódó szerződések és számviteli bizonylatok azonosítóját,
c) a közösségi programokon a résztvevők nevét, aláírását és a 7. § (2) bekezdésb) pontja, valamint a 8. § (1) bekezdés c) és d) pontja szerinti szolgáltatásokhoz kapcsolódóan a résztvevők születési évét is tartalmazó önkéntesen aláírt jelenléti ívet, kivéve az ifjúsági információs pont szolgáltatást, amelynek igénybevételéről az Európai Ifjúsági Információs Charta alapján a HAYICO Szakmai Etikai Kódexe által elfogadott statisztikát kell vezetni;
d) a közösségi programokról a program jellegzetes elemeit bemutató, dátummal ellátott fényképfelvételt készíteni;
e) a foglalkoztatottak aláírásával igazolt tényleges munkavégzési idejét tartalmazó jelenléti ívet naprakészen vezetni.
A hatások mérése, szakmai, közösségi visszacsatolás
A fenti eredményindikátorok mellett a település közössége számára természetesen fontosabbak azok a hatások, melyek e szolgáltatás végzése során jelentkeznek. A folyamatos szolgáltatás következtében nő azok száma, akik hozzáférnek az őket érintő információkhoz, és segítséget kapnak annak használatához, feldolgozásához.
Ötletek, jó gyakorlatok
http://www.telehaz.hu/index.php/ekoenyvtar-infoteka/jo-megoldasok
http://www.emagyarorszag.hu/index.php/gyik.html
Kapcsolatok
Településen belüli együttműködések.
Az IKSZT/2008/1 pályázathoz kapcsolódva fontos megemlíteni: önkormányzati pályázó esetében kulcskérdéssé válhat, hogy az adott településen a különböző – elsősorban az állami és civil – szektor közötti valódi, partneri együttműködést mennyire sikerül megteremteni. Az együttműködések kialakítása, szorgalmazása érdekében képezi az IKSZT/2008/1 jelű felhívásra benyújtandó pályázatok kötelező mellékletét az adott településen pl. teleházat, eMagyarország Pontot működtető szervezetekkel kötendő megállapodás, amelyben rögzíteni kell, hogy a teleház, illetve eMagyarország pont szolgáltatásai miképpen fognak szerepet kapni a létrehozni kívánt IKSZT-ben. (Megjegyezzük: önkormányzati pályázó esetén ezen együttműködések minden, jelenleg civil szervezet által működtetett és az IKSZT keretei közé integrálandó szolgáltatás kapcsán lényegesek.)
Településen kívüli együttműködések az adott szolgáltatás kapcsán:
Teleházak: http://www.telehaz.hu/
E-magyarország pontok: http://www.emagyarorszag.hu/